دستورالعمل گام به گام برای طراحی فروشگاه

نویسنده : کریستا فابرگاس/طراحی فروشگاه

طراحی فروشگاه خوب بر روی کاغذ آغاز می شود، جایی که باید قبل از شروع کار، از مشخصات ساختمان، میزان مشتری، قرار دادن محصول و موارد دیگر را برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی ذهنی شما اجازه می دهد گزینه های خود را کشف و ایجاد یک طرح فروشگاهی که مشتریان را به بازدید و خرید تشویق می کند را انجام دهید.

فروشگاه خود را بدون استفاده از سیستم POS باز نکنید! یک حساب نقدی به شما کمک نمی کند که موجودی را اداره کنید، کارت های اعتباری را پردازش کنید یا فروش را با یک مورد پیگیری کنید. POSسیستم اعتباری است که می تواند تمام این وظایف را اداره کند.

در اینجا 8 مرحله برای ایجاد بهترین طراحی فروشگاه شما وجود دارد:

 

مرحله 1: تصمیم گیری برای طرح قرارگیری محصولات درفروشگاه

بزرگ یا کوچک، بیشتر فروشگاه ها از یکی از سه نوع اساسی طراحی فروشگاه استفاده می کنند.این سه طرح عبارتند از:

GRID

FLOW

LOOP

طرح گرید(GRID)

سبب استفاده بسیار کارآمد از فضای کف و دیوار است. با لامپ و نمایشگرهایی که به موازات دیوارها عمل می کنند، این طرح حداکثر هر اینچ فضای در دسترس را شامل می شود، از جمله گوشه ها. طرح گرید برای مشتریان برای حرکت کردن و برای صاحبان فروشگاه برای دسته بندی محصولات آسان است. علاوه بر این آنها مقدار زیادی از فضا را در معرض دیدبرای اقلام تبلیغاتی و محصولات فصلی ارائه می دهند.

طرح گرید می تواند انتخاب خوبی برای خرده فروشان کوچک باشد که موجودی انبار را در مقیاس کمتری مانند اسباب بازی، کتاب و مجله، غذای مخصوص، وسایل آشپزخانه و کالاهای خانگی دارند. با این حال، این ایده برای خرده فروشانی نیست که بخواهند یک محیط پرطرفدارو مارکدار ایجاد کنند که بازدید راحت را ایجاد کند.

مناسب برای : خرده فروشان کوچک که دارائی های زیادی از کالاهای ذخیره شده قفسه دار مانند کتاب ها و مجلات، اسباب بازی ها، غذاهای مخصوص، سخت افزار، کارت ها و هدایای کوچک، لوازم آشپزخانه و لوازم خانگی دارند.

طرحهای حلقه ( Loop)

سطح فضای دیوار را حداکثر می کند و تمام محصولات را در معرض دید مشتری در امتداد راه مسیر قرار می دهد.

مناسب برای : پوشاک، لوازم جانبی، اسباب بازی، لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه، مراقبتهای شخصی و فروشگاه های خرده فروشی تخصص.

یک طرح فروشگاه حلقه دارای مسیری تعریف شده در فروشگاه است که مشتریان را به هر موردی که در صفحه نمایش می دهد، هدایت می کند. فروش تختخواب،لوازم دستشویی و حمام و فروشگاه های فراتر از آن نمونه های خوبی از یک طرح حلقه است. طرح های حلقه به خوبی با تاکتیک های تجاری منطقه همکاری می کنند که ما در جزئیات آن را زیر نظر خواهیم گرفت.

در یک طرح حلقه، دیوارهای محیط بسیار قابل مشاهده هستند و می توانند از انواع نمایش های دیوار و قفسه استفاده نمایند. یک طرح حلقه مشتریان را با نمایش محصولات در دیوارهای بیرونی احاطه کرده و  انواع مختلف محصولات خلاقانه را در مرکز فروشگاه نمایش می دهد. طرح کف حلقه برای اکثر انواع فروشگاه های خرده فروشی کوچک مانند پوشاک و لوازم جانبی، اسباب بازی، وسایل خانه، لوازم آشپزخانه، مراقبتهای شخصی و محصولات تخصصی کار می کند.

طرح های آزاد و FLOW

این طرح ها اجازه خلاقیت بیشتر را میدهدو معمولا برای مقیاس های کوچک و خاص و بوتیک استفاده می شود.

مناسب برای : لباس فروشی، لوازم جانبی، و کسب و کارهای مخلوط مانند نانوایی ها و دلسی که همچنین کالاهای بسته بندی را به فروش می رسانند.

به یاد داشته باشید، طرح فروشگاه شما را راهدایت میکند تا محل قرارگیری محصولات، هدایت مشتری، نگاه کلی و احساس فروشگاه خود را تعیین کنید. بسیاری از عوامل بر انتخاب طراحی شما تاثیر می گذارند، از جمله اندازه و شکل کف فروشگاه شما، انواع محصولاتی که شما می فروشید، و حتی مشتریانی که می خواهید جذب شوند. این عوامل را نیز در ذهن داشته باشید:

طرح Flow مورد علاقه بسیاری از خرده فروشان تخصصی است، زیرا اجازه طراحی خلاقانه را میدهد و به راحتی تغییر و به روز می شود. بازدید و کندو کاو در این طرح بسیار راحت است. لامپ ها و نمایشگرها در زاویه قرار می گیرند تا خریداران را تشویق کنند تا در هر نوبت آهسته به کشف محصولات بپردازند ومحصول را بررسی کنند.

این طرح ایده آل برای انواع بوتیک ها و فروشگاه های پرطرفدار است. همچنین برای فروشگاه هایی با محصولات کوچکتر نیز کار می کند.

مرحله 2: طرح خود را روی کاغذ بکشید.

دستورالعمل گام به گام برای طراحی فروشگاه

اگر شما طرح فروشگاه خود را اجرانکرده اید،و یا حتی اگر اجرا هم کرده اید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که برنامه خود را بر روی کاغذ کار کنید. اما قبل از شروع، به یاد داشته باشید! بسیاری از خرده فروشان کوچک متوجه میشوند که ترکیبی از این طرح ها و سبک های قرارگیری میتواند بهترین باشد.

به عنوان مثال، شما ممکن است با یک طرح حلقه شروع کنید، سپس از طرح گرید یا فلو در بخش مرکزی استفاده کنیدو آنها را ترکیب کنید. یا اگر طبقه فروش شما یک شکل استاندارد نیست، همانطور که در زیر نشان داده شده است، شما ممکن است یک حلقه یا گرید را در یک بخش و طرح flow را در جای دیگری استفاده کنید.

این یک طرح فروشگاه با استفاده از ترکیبی از سبک های طراحی است، loop در سمت چپ و flow  در مرکز و سمت راست:

 

 

اگر یک کپی از طرح برای فروشگاه خود داشته باشید، با آن شروع کنید.یا اگر نه، یک طرح کلی خود از فروشگاه خود تهیه کنید. کاغذهای شطرنجی برای این کار عالی است، یا می توانید از ابزارهای فروشگاه آنلاین فروشگاه استفاده کنید که در زیر آورده شده است.

بعد، طرح اصلی خود را به فروش برسانید، هر ویژگی خاصی از قبیل ستون ها، کابینت ها یا قفسه ها را یادداشت کنید و آن را به یک قطعه هیئت مدیره پوستر یا فوم پیوست کنید. سپس قطعه ای از کاغذ ردیابی را پوشش دهید تا چگونگی کار طرح های مختلف طبقه را در فضای خود داشته باشید.

دستورالعمل گام به گام برای طراحی فروشگاه

هنگامی که شما یک ایده از چگونگی استفاده از فضای خود را داشته باشید، وقت آن است که کشف کنید که چگونه مشتریان را در فروشگاه خود جابه جا کنیدو حرکت دهید. ما در بخش بعدي آن را به طور جدي بحث خواهيم کرد.

ادامه مطلب در مقاله های بعد

 

منبع : https://fitsmallbusiness.com

مطالب بیشتر راجب به دکوراسیون تجاری