طراحی فروشگاهی

مرحله 3: جریان ورود و خروج و حرکت مشتریان را در فروشگاه خود در نظر بگیرید.

هر کدام از طراحی فروشگاهی را که انتخاب می کنید، شما باید مسیرها، راهرو ها و وسایل فروش خود را با در نظر گرفتن جریان ترافیک ترتیب دهید. برای انجام این کار، باید سه رفتار کلیدی مشتری را درک کنید:

هنگامی که آنها وارد فروشگاه می شوند، مشتریان به فضای انتقال نیاز دارند. این چیزی است که متخصصان آن را منطقه خلع سلاح نامیده اند.

مشتریان از مسیری که میروند شروع به خرید میکنند. در ایالات متحده، به این معنی است که مشتریان معمولا هنگام ورود به فروشگاه به سمت راست می روند.

مشتریان هنگام خرید به فضای شخصی نیاز دارند. آنها دوست ندارند که فروشگاه شلوغ باشد.

به یاد بیاورید که چگونه می توانید از این گرایش های رفتاری برای جلوگیری از خرید خریداران در فروشگاه خود و جذب آنها برای خرید استفاده کنید.

طراحی فروشگاهی

  • فضای فشردگی

در طراحی فروشگاهی وسوسه انگیز است که محصولات جدیدو اقلام درجه یک را به جلو و مرکز بکشیم تا هنگامی مشتریانی وارد میشوند آنها را به سرعت ببینند. اما این کار را نکنید! چند قدمی داخل فروشگاه ومعمولا پنج قدم برای یک فروشگاه کوچک و 15 فوت برای یک فروشگاه بزرگتر، به عنوان منطقه فشردگی شناخته می شود. کارشناسان طراحی فروشگاه به شدت در برابر شلوغی و آشفتگی این فضا توصیه می کنند.

در طراحی فروشگاهی منطقه فشردگی جایی است که مشتری شما تغییرات ذهنی از دنیای بیرون را به محیط فروشگاه شما منتقل می کند. پس از ورود، آنها را ازمحصولات فروشگاه شما، نظرات خود در مورد نام تجاری خود، و حتی تصمیم گیری های ناخودآگاه در مورد قیمت هایی که آنها انتظار دارند را پیدا کنید.

طراحی فروشگاهی

کارشناسان طراحی فروشگاه معتقدند که این منطقه باید باز و راحت باشد و از نمایشگرهای غول پیکر و علامت ها و تبلیغات شلوغ، همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است، نباشد. بسیاری از مطالعات رفتار مشتری، از جمله آنهایی که توسط Paco Underhill Envirosell انجام شده، از این نظر را قبول می کنند. آنها نشان می دهند که مشتریان تماشای نمایش، علامت های تبلیغاتی و حتی شمارش معکوس فروش را به نمایش گذاشته اند.

آیا می خواهید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی فروشگاهی در اطراف رفتار مشتریان بیشتر بدانید؟ کتابهای علمی خرید Paco Underhill را بررسی کنید. پاکو بنیانگذار و مدیر عامل شرکت تحقیقاتی رفتار مصرف کننده Envirosell است و یکی از مقامات برتر در زمینه فعالیت های خرده فروشی مبتنی بر مشتری است.

2 – سمت راست و روبه جلو

مطالعات رفتار مشتری نشان می دهد که تقریبا 90 درصد خریداران به طور طبیعی بعد از ورود به فروشگاه به سمت راست میروند. نکته ای که برای صاحبان فروشگاه های خرده فروشی معنی داردچیست؟ با توجه به Georganne Bender از Kizer & Bender، در ایالات متحده این به معنی سه نکته کلیدی است:

سمت راست فروشگاه شما، ، بهتر است برای نمایش تبلیغات باشد.

مشتریان به طور طبیعی پس از ورود به سمت راست رانده می شوند، بنابراین شما باید جریان ترافیک فروشگاه خود را بر اساس الگوی راست به چپ طراحی کنید.

چک لیست ها و ثبت ها باید در سمت چپ ورودی واقع شوند تا طرف راست را برای مواجه شدن با محصول و دیوارهای قدرت افزایش دهد، که ما به طور کامل در زیر بحث می کنیم.

طراحی فروشگاهی

 

3 – فضای شخصی

اندازه و نحوه قرار دادن راهروها و مسیرها جریان عبوری مشتری را در سراسر فروشگاه شما اعمال می کند. راهروها باید به اندازه کافی گسترده باشند تا مشتریان را به جستجو دعوت کنند، نه به فروشگاههای دیگر، و مهمتر از همه – اقلام را برای خرید انتخاب کنند.

مسیرهای وسیع یک جنبه کلیدی از برنامه ریزی فروشگاه خوب است. هشی لوی، مدیر فروش و بازاریابی M Fried Fixtures، عرض عرضی 4 متر و بیشتر را توصیه می کند. او می گوید، تضمین می کند که راهروها و مسیرهای شما برای همه مشتریان، از جمله کسانی که از کالسکه یا صندلی چرخدار استفاده می کنند، راحت هستند.

مطالعات او نشان می دهد که هم زنان وهم مردان از راه های تنگ و یا شلوغ اجتناب می کنند، جایی که آنها ممکن است با دیگر خریداران خرید کنند.

طراحی فروشگاهی

توصیه ما: برنامه ریزی برای راهرو و مسیرهای نمایش حداقل سه قدم و بدون مانع باشد. سپس، هنگامی که وسایل و صفحه نمایش شما در محل قرار می گیرند، مسیرهای فروشگاه خود را با چرخاندن یک کالسکه بزرگ کودک در سراسر فروشگاه خود، آزمایش کنید. اگر شما به راحتی می توانید تمام مسیرهای مسیریابی را هدایت کنید، مشتریان شما باید از تجربه مرور راحت لذت ببرند.

مرحله 4: موقعیت محصولات برای قرار گرفتن در معرض دید

طراحی فروشگاهی

قبل از شروع و قراردادن وسایل و نمایشگرها و تبلیغات، در مورد موقعیت محصول خود در سراسر فروشگاه خود فکر کنید. این فرآیند نقشه برداری محصول نامیده می شود. در زیر نمونه ای از یک نقشه برداری محصول نشان داده شده که ترکیبی از دسته بندی محصولات در مناطق تعریف شده را ارائه می دهد:

نقشه برداری محصول علم خاص خود است و در بسیاری از فروشگاه ها این فرایند به طور مداوم در حال تغییر است. اما اکثر متخصصان بر این باورند که فروشگاه های کوچک می توانند با سه بعدی در نظر گرفتن نقشه های محصول باقی بمانند:

 

  • فروشگاه ها را با استفاده از استراتژی های Merchandising منطقه قرار دهید

از طراحی منطقه ای برای سازماندهی فروشگاه خود استفاده کنید.هرمحصول را دسته بندی و در منطقه مشخص قرار دهید.

طراحی فروشگاهی

بهترین محصولات باید در زونهای اولیه واقع در جهت عقب فروشگاه قرار گیرند و اطمینان حاصل شود که خریداران از طریق مناطق ثانویه با کالاهای دیگر عبور می کنند و باعث افزایش مواجهه و پتانسیل فروش می شوند (به همین دلیل شیر همیشه در پشت فروشگاه مواد غذایی است! ) شما همچنین می توانید چندین نماینده فروش را در این منطق قرار دهید. ”

محصولات خود را به چه محصولاتی هدایت می کنید؟ آیا مواردی را حمل می کنید که مشتریان خود را مجددا به زمان و مکان بازگردانند؟ در نظر داشته باشید که این خطوط تولید اولیه و مشابه آن را به سمت پشت فروشگاه خود قرار دهید. یا اگر سهام شما دائما در حال تغییر است و شما حمل کالاهای اضافی را تحویل ندهید، اقلام فروش خود را به سمت عقب قرار دهید. به این ترتیب، مشتریان باید آیتم های جدید و نمایش های تبلیغاتی خود را در راه خود برای بررسی معاملات در عقب منتقل کنند.

طراحی فروشگاهی

اقلام کوچک مانند اسباب بازی های کوچک، میله های آب نبات، آدامس وشکلات و…، محصولاتی عالی هستند که در نزدیکی صندوق شما وجود دارد. هنگامی که مشتریان به صندوق برای پرداخت و ترک می روند، شما نمی خواهید آنها را متوقف کنید تا خرید کنید. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، خرید لوازم ارزان قیمت در نزدیکی صندوق، خریداران را برای اضافه کردن یک یا دو مورد تشویق می کند.

  • دیوارهای فروشگاه

دیوارهای قدرت، مناطقی از فروشگاه شما هستند که اکثر مشتریان به طور طبیعی روی آن تمرکز می کنند و به سمت آن حرکت می کنند. به دنبال الگوهای رفتاری مشتری، دیوارهای قدرت معمولا در سمت راست فروشگاه قرار دارند.

دیوارهای قدرت شما را برای یافتن بهترین مکان ها، اقلام جدید و ویژگی های فصلی که توجه فوری را جلب می کنند و مشتریان را از طریق منطقه ورود به فروشگاه خود منتقل می کنند، خواهید دید. این مناطق به احتمال زیاد تغییر می کنند و شما باید برای آن برنامه ریزی کنید. این فضاها را با نمایشگرهای چند منظوره که می توانید به راحتی برای نمایش گروه بندی محصولات مختلف تغییر دهیدپرکنید.

طراحی فروشگاهی

فضای دیوار به جلوی فروشگاه شما محدود نمی شود. هر جایی که در طرح فروشگاه شما وجود دارد که به طور طبیعی ترافیک را جذب می کند، می تواند یک دیوار قدرت باشد.

طراحی فروشگاهی

مرحله 5: برنامه ها و نمایشگاه های فروشگاه خود را برنامه ریزی کنید.

طراحی فروشگاهی

هنگامی که شما یک ایده از طرح فروشگاه خود و یک نقشه برداری محصول دارید، وقت آن است که وسایل و نمایش های فروشگاه خود را در نظر بگیرید. لامپ هاوبخش هایی دیگراز فروشگاه شما مانند روشنایی، شمارنده، قفسه ها و اتاق های پوروو قفسه های لباس و… .

طراحی فروشگاهی

لامپ ها و صفحه نمایش ها در تمام اشکال، اندازه ها و سبک ها قرار می گیرند. در حال حاضر، اجازه دهید سه مورد مهم را در نظر بگیریم که هنگام انتخاب وسایل فروشگاه و واحد های نمایش داده می شود:

  • محصولات و نمایشگرهاباید نام تجاری شما را تعریف کنند.

کارشناسان طراحی خرده فروشی معتقدند که دیوارها، طبقه ها، وسایل و دستگاه های نمایشگاه شما باید یک پس زمینه هماهنگ ایجاد کنند که نام تجاری شما را تعریف کند، اما محصولات شما را می شکند.

 

بنابراین، هنگام انتخاب وسایل و نمایشگرها، این را به خاطر بسپارید: هدف نهایی وسایل و نمایشگرها، قرار دادن محصولات خود در مرکز است. اما در عین حال، نگاه کلی، بزرگترین فرصت تجاری شماست. مانند موارد زیر:

  • نمایش محصولات باید قادر به اداره محصولات شما باشد.

واحد نمایش نیز باید بتواند وزن و اندازه محصولات را مدیریت کند. به عنوان مثال، قفسه بندی شیشه ای برای ابزارهای سنگین ایده آل نیست، و قفسه های فلزی گسترش یافته برای نمایش جواهرات خوب نیست.

  • مسائل مربوط به فضاهای شخصی!

به خاطر داشته باشید که باید سه قدم بین تمام چیزهایی که در فروشگاه شماست فاصله باشد.اما راحتی مشتری بیش از یک نیاز است. درمطالعات ثابت شده استکه مشتریان دوست ندارند که هنگام خرید فضاشلوغ و آشفته باشد. کارشناسان سه تا شش قدم را بهترین فاصله توصیه می کنند، به طوری که مشتریان می توانند آزادانه حرکت کنند، محصولات را بررسی کنند و اقلام را به سمت صندوق حمل کنند.

 

مرحله 6: محل صندوق

طراحی فروشگاهی

بهترین مکان برای قرارگیری صندوق سمت چپ فروشگاه و پس از آن هدایت به بیرون است.

بسیاری از خرده فروشان به اشتباه صندوق را جلو و در سمت راست فروشگاه قرار میدهند.

بعضی از کارشناسان توصیه می کنند که یک محل پرداخت در انتهای فروشگاه باشد. اما این برای خرده فروشان کوچک با کارکنان محدود عملی نیست، زیرا می تواند جلوی فروشگاه را بدون نظارت گذارد.

 

 

 

مرحله 7: ایجاد مناطق راحت و امکانات دیگر

  • صندلی

کارشناسان توصیه میکنندکه خرده فروشان نوعی صندلی برای هر مشتری و همراه آنها ارائه دهند. خریداران خسته می شوند و دوستان و خویشاوندان خود را نیز همراه خود می اورند، بنابراین با قراردادن صندلی ها برای استراحت مشتری مدت زمان بیشتری مشتری را در فروشگاه نگه میدارید و باعث راحتی او و همراهانش میشوید.

طراحی فروشگاهی

  • اتاق های پرو

اتاق های پرو در اکثر فروشگاه های پوشاک مورد نیاز است، که باید به گونه ای باشد تا مشتری احساس راحتی کند.از دیگر مزایای آن استفاده از دیوارهای مجاور برای موارد تبلیغاتی و قرار دادن لوازم جانبی مانند کمربندها ،کروات ها، روسری و… .

 

 

طراحی فروشگاهی

منبع :https://fitsmallbusiness.com

دیدن اطلاعات بیشتربنوره